Klasbericht thema ‘Sint en Piet’

Dag mama’s en papa’s,

De komende twee weken werken we rond het thema ‘Sint en Piet’. Er staan weer heel wat leerrijke activiteiten op het programma. We oefenen nog wat verder op de vormen door de daken van de verschillende huizen de juiste kleur te geven. En we knippen ook een cirkel uit (op een dikke lijn) voor het hoofd van Zwarte Piet. De haren van Zwarte Piet zullen we bevestigen a.d.h.v. een techniek om lussen te maken. Hierbij zullen onze kleuters hun fijnmotorische vaardigheden moeten bovenhalen. De schoorsteen creëren we dan weer door afdrukken te maken van blokjes die we proberen netjes op een rij te zetten.

Er komt ook een heuse stoomboot in de klas vol met leuke spulletjes… een mijter, een mantel, handschoenen, een ring, een staf, een stokpaard, een pietenmuts, een pofbroek, een kraag, een zak. Tijdens de komende weken zal er ook heel wat gebouwd worden: met de duploblokken maken we een schoorsteen en met de clics vormen we eerst een mijter (2D) en dan een stoomboot (3D) a.d.h.v. een model. Onze spiekpietjes moeten hun juiste kleur kleertjes nog aandoen (broek, trui, muts, schoenen en kraag). De kleuters oefenen verder hun schrijfmotoriek door de de staf van Sinterklaas te overtrekken. En we oefenen enkele begrippen a.d.h.v. speelgoed: klein(ste), groot(ste), dik(ste), dun(ste), lang(ste), kort(ste), hoog(ste), laag(ste),

Tijdens deze weken leren onze kleuters ook zinnen vormen a.d.h.v. het zoekboek ‘Rik en de Sint’. We kunnen allemaal het zinnetje ‘Ik zie…’ al aanvullen met een persoon of voorwerp al dan niet met een bijvoeglijk naamwoord. Vanaf nu maken we onze zinnetjes langer door er bij te vertellen waar we dat voorwerp of die persoon zien bv. ‘Ik zie Zwarte Piet.’ Waar zie je Zwarte Piet? op het dak à ‘Ik zie Zwarte Piet op het dak.’

Maandag brengen Frokkie en Lola  hun koffertje vol met woordjes weer mee naar onze klas. Deze twee weken komen de volgende woorden aan bod: de schoorsteen (boven op het dak), de haard (beneden in de woonkamer), de rode mantel = de kazuifel, het witte kleed = de tabberd, het speelgoed en het snoepgoed. Bij deze laatste twee verzamelwoorden leren we de kleuters enkele onderliggende begrippen op te sommen.

Enkele leuke prentenboeken rond het thema ‘Sint en Piet’ de je kan ontlenen in de bibliotheek van onze gemeente: ‘Sinterklaasje’, ‘Lieve Sinterklaas’, ‘‘Opstaan en kleertjes aan, Spiekpietje’, ‘Pietje Pedro en de mijter van Sint’, ‘Saar en de Sint’, ‘Sint wil op vakantie’ en ‘Sint op komst!’.

En nu aftellen naar de komst van Sinterklaas… Donderdag 5 december is het zover en komen Sinterklaas en zijn Zwarte Pieten op bezoek in onze school. Wij kijken er alvast naar uit!

 

Belangrijk:

28 November: Rode neuzen dag. Je mag in het ‘rood’ naar school komen, met een rode neus.

4 December: oudercontact (briefje volgt). Er zal maar 1 oudercontact per kindje voorzien worden.
5 Decmeber: De Sint bezoekt onze school met een bende gekke zwarte pieten.
6 December: Geen school: Pedagogische studiedag.
13 December: Winterhappening op school (briefje volgt)
18 December: Kerstfeest met alle kleuters

Groetjes juf Els

  • |