Klasbericht ‘Thema winter’

Dag mama’s en papa’s,

 

De week na de kerstvakantie werken we rond het thema ‘Winter’.  We leren dat we vier seizoenen hebben en ervaren a.d.h.v. verschillende waarnemingen en proefjes dat de winter begonnen is.  Het wordt koud, water wordt ijs, we zien de warme lucht uit onze mond komen, we hebben meerdere kleren nodig…  Onze kleuters ontdekken het verschil tussen wanten en handschoenen.  En we leren ook het spiegelbeeld van een want / handschoen zoeken zodat we een paar vinden.  Na het beluisteren van het verhaal ‘Kikker in de kou’ werken we aan onze eigen kikker en maken we een mooie sjaal voor kikker a.d.h.v. een patroon.  Tijdens verschillende proefjes ontdekken onze kleuters dat water ijs wordt door de koude en dat ijs smelt door de warmte.  We leren een stappenplan lezen en maken vogelhuisjes met houten spatels.  Op de computers bekijken onze kleuters het filmpje ‘Help de vogels de winter door’ uit ‘Hoelahoep’ (schooltv).  Ze leren zo hoe we de dieren in de winter kunnen helpen.  En wij gaan dat ook doen!  Woensdag maken we met juf Marise een vogelvoederbakje dat donderdag mee naar huis gaat. De vogels in jullie tuin zullen hun buikjes kunnen vullen.

 

Maandag brengen Frokkie en Lola hun koffertje vol met woordjes mee naar onze klas.  De komende week komen de volgende woorden aan bod: de seizoenen, de winter, de wanten, de handschoenen, het ijs en smelten.

 

Enkele leuke prentenboeken rond het thema ‘Winter’ die je kan ontlenen in de bibliotheek van onze gemeente: ‘Rik en de winter’ (zoekboek), ‘Eekhoorn in de winter’, ‘Kaatje in de winter’, ‘Anna en de winter’, ‘Hertjes eerste winter’, ‘Van suikerbomen tot sneeuwhelden’ (weetjesboek) en ‘Kikker in de kou’.

 

De week van 13 januari gaan we verder met de koude en maken we kennis met de ijsberen die op de Noordpool leven en de pinguïns die op de Zuidpool leven.  We ontdekken dat deze dieren dus helemaal niet samen leven, hoewel ze beiden op de koudste plekjes van de hele wereld leven.  We bekijken natuurfilmpjes over deze dieren zodat we eerst wat meer te weten komen.  Er liggen ook enkele weetjesboeken in onze klas over deze dieren en streken zodat we nog meer dingen kunnen opzoeken.  Deze week gaan we beeldend aan de slag en creëren we ijs, een ijsbeer en een pinguïn a.d.h.v. verschillende technieken.  We maken ijs na door met blauwe waterverf en een plastic zakje te doppen.  Met witte verf en zand vormen we een ijsbeer.  En voor onze pinguïn te creëren moeten we het schrijfpatroon van een (liggende) acht vormen.

 

Tijdens deze week staan de volgende woorden centraal: de ijsbeer, de pinguïn (uitspraak), de Noordpool (helemaal bovenaan) en de Zuidpool (helemaal onderaan).

 

Ook rond dit thema vind je al heel wat infoboekjes voor kleuters: ‘De Noordpool en de Zuidpool’ (een weetjesboek van Willewete), ‘De pinguïn’ (over de groei), ‘IJsbeer’, ‘Ik ben een pinguïn’ en ‘Ik ben een ijsbeer’ (Wat eten ze, hoe leven ze, waar wonen ze…).  En natuurlijk zijn er ook de prentenboeken van Kleine IJsbeer en Pit, de kleine pinguïn.

 

Warme groetjes juf Els en juf Marise

  • |