Klasbericht thema ‘Carnaval’

Dag mama’s en papa’s,

 

De komende twee weken werken we rond het thema ‘Carnaval’.  Ik heb alvast een zwart/wit foto afgedrukt van alle kleuters.  Op deze manier kunnen ze zichzelf schminken (clownsneus, gekke haren, hoed, strikje, bril…).  Tijdens deze weken maken we kennis met de techniek van een perforator en maken onze kleuters zelf confetti.  Onze kleuters leren de haren van de clown overtrekken met stift waardoor we de fijne motoriek nog wat oefenen.  We maken ook een matrix i.v.m. het prentenboek ‘Lou viert carnaval’.  Hierbij moeten onze kleuters rekening houden met twee eigenschappen nl. het personage en de verkleedkledij.  En dit keer leren we steeds langere zinnen bouwen a.d.h.v. het zoekboek ‘Rik en de verkleedkist’.  En natuurlijk komt er een heuse verkleedhoek in onze klas met maskers, brillen, hoeden, gekke neuzen…

 

De volgende weken worden ook erg muzikale weekjes.  We leren heel wat muziekinstrumenten kennen en maken ook elk ons eigen muziekinstrumentje.  Als voorbereiding op onze carnavalstoet worden we muzikanten en maken we een stoet doorheen onze klas.  Nadien gaan we met ons hele orkest ook een tocht maken door de hele school.

 

Maandag zullen de volgende woorden in het koffertje van Frokkie en Lola zitten: het masker, de perforator, de confetti, de serpentines, de stoet/de optocht (synoniemen) en verbaasd.

 

Enkele leuke prentenboeken die je kan ontlenen in de bibliotheek van onze gemeente: ‘Anna viert carnaval’, ‘Lou viert carnaval’, ‘Rik en de verkleedkist’ (zoekboek), ‘Overal carnaval’, ‘Vreemde beesten’, ‘Het is carnaval!’, ‘Hoe Tito zijn neus kwijtspeelde’, ‘Lotta viert carnaval’, ‘Eén muisje kan geen optocht zijn’ en ‘Het flip-flap-boek van Jules & Marie’.

 

Gekke groetjes,

Juf Els

  • |