Appel, peer, banaan, … lekkere fruitjes!

Dag mama’s en papa’s,

De komende twee weken werken we in de klas rond het thema ‘Fruit’. Tijdens de eerste week werken we vooral rond appels en peren. Tijdens de tweede week werken we dan weer rond druiven, sinaasappels en bananen. We beginnen onze subthema’s telkens met een waarneming van appels, peren, druiven, sinaasappels of bananen. Hierbij gebruiken we onze verschillende zintuigen en gaan we kijken, voelen, ruiken en proeven. Onze kleuters zullen ook helpen met het maken van fruitsla. Om al dat lekkers te kunnen maken en proeven hebben we heel wat fruit nodig. Zou ik jullie daarom mogen vragen om één stukje fruit met jullie kleuter mee te geven. Dit is geheel vrijblijvend en zeker geen verplichting! Om het fruit wat te verdelen geef ik deze week nog met jullie kleuter een briefje mee waarop staat welk stukje fruit je mag meegeven en tegen wanneer. Alvast bedankt voor jullie medewerking!

Er staan weer heel wat activiteiten op het programma… In onze klas komt een fruitwinkeltje. Voor elk stukje fruit moeten we telkens één centje betalen (één-één-verbinding). We leren ook het fruit sorteren aan de hand van pictogrammen zodat onze winkel netjes blijft. Onze kleuters leren logisch ordenen (appel in zijn geheel, appel met één hap eruit, appel met meerdere hapjes uit, klokhuis). We maken appeltjes van plasticine en hangen deze in de boom (begrip ‘veel’) of leggen deze in de mand (begrip ‘weinig’) A.d.h.v. het spel ‘Eerste boomgaard’ leren we enkele spelregels naleven. Onze kleuters maken een opdrachtje rond visuele discriminatie waarbij ze heel goed moeten kijken naar de blaadjes die aan het steeltje van de appel hangen: één blaadje, twee blaadjes of geen blaadje. En we leren tellen en het getalbegrip 3 herkennen door groepjes (een tros) te maken van telkens 3 bananen. We gaan deze week ook beeldend aan de slag en creëren een grote fruitschaal gevuld met fruit. Elk stuk fruit wordt gecreëerd door middel van een beeldende techniek.

Enkele leuke prentenboeken die je kan vinden in de bibliotheek: ‘Anna eet graag fruit’, ‘Het leven van een appel’ (weetjesboek), ‘De rode appel’, ‘Het blije boek van banaan’, ‘Mmm… leker!’, ‘Kleine Muis eet de maan’ en ‘Rupsje Nooitgenoeg’.

Tijdens de eerste week zitten de volgende woorden in het koffertje: het klokhuis, de schil, plukken, het partje en de raaf (deze vogel komt aan bod in het spel ‘De boomgaard’ van HABA). De tweede week staan de volgende woorden in de kijker: de tros, de sinaasappel/de appelsien, het snijplankje en plakkerig.

Wij kijken alvast uit naar deze smaakvolle week…

Ter info: Dankjewel aan diegene die al een zakdoekendoos hebben meegebracht naar school! Als je dit nog vergeten bent, ze zijn nog steeds welkom! 😉

  • |