Klasbericht thema ‘winter’

Beste ouders

De vorige twee weken stonden we stil bij het seizoen ‘de winter’.

We zijn het thema gestart vanuit het verhaal ‘Kikker in de kou’ van Max Velthuijs. Op een dag staat kikker op en merkt hij dat er iets veranderd is in de wereld. Alles ziet wit. Hij ontdekt samen met zijn vrienden ‘de winter’. Het verhaal draagt ook een mooie verborgen boodschap mee, namelijk zorgen voor elkaar.

Onze winterklas had heel wat nieuwe dingen te ontdekken. Zo konden de kleuters experimenteren met inhoud (vol, leeg, voller,…) in de ‘sneeuwtafel’. Om onze klas nog een extra winters accentje te geven, kregen de kleuters de kans om sneeuwvlokken te rijgen. Ze hielden hierbij rekening met een te volgen patroon van drie verschillende kleuren. In de bouwhoek stonden er witte blokken om verschillende winterse creaties te bouwen zoals een sneeuwberg, iglo, sneeuwman,… Ook de kaplablokjes hadden winterse bouwkaarten. We oefenden op het naleggen van sneeuwvlokken. Hierbij konden de kleuters hun visueel – ruimtelijke vaardigheden oefenen en telden we er op los. Meten met sjaals is ook een activiteit die heel wat vaardigheden van onze kleuters stimuleert. We ordenden enkele sjaals van klein naar groot. We experimenteerden met ‘lengte’ door met een grote sjaal de lengte van de klas te meten en met een kleine sjaal.

We speelden nog een spel met mutsen. Hierbij oefenden we het classificeren op kleur, vorm en grootte. Dit spel oefenen we in aan de hand van de Bee – Bot.

Frokkie en Lola leerden ons weer heel wat nieuwe woordjes. De eerste week leerden we de volgende woorden: treurig, de winter, seizoenen/seizoen, handschoen en wanten. Heel wat kinderen kenden het verschil tussen handschoenen en wanten nog niet, hopelijk nu wel. In de tweede week lieten we kikker een beetje los en bekeken we het natuurfenomeen vriezen en dooien van wat dichterbij. We maakten hierbij zelf ijs en mochten er in onze watertafel mee spelen. We legden een link met de noord – en zuidpool waar het altijd heel koud is. Dat was klappertanden. De

ijsbeer en de Pinguïn mochten zeker niet ontbreken. Zij lieten ons toe te experimenteren met nieuwe schilder – en stempeltechnieken tijdens het beeldend werken.

Groetjes juf Els en juf Marise.

  • |