Klasbericht thema ‘Pasen’

Beste ouders, 

De volgende weken werken we in de klas rond het thema ‘Pasen’.  We werken niet alleen rond de paashaas en de eieren, maar ook de kippen komen aan bod.  De volgende woorden staan centraal in ons klasje: het eierdopje, de hen (mama kip), de haan (papa kip), het kuiken (kindje van hen en haan), kakelen (tok tok tok), kraaien (kukeleku), de paasbloem / de narcis.   

We starten onze week met een kringgesprek rond ‘vlijtige kippen’. Hierin polsen we naar welke voorkennis onze kleuters reeds hebben over kippen, maar leren we ook heel wat nieuwe dingen bij. Wisten jullie dat kippen zich niet wassen met water, maar met zand? Gek hé. Maar voor we aan een kringgesprek kunnen beginnen, stellen we samen enkele gespreksregels op en proberen we ons hier ook aan te houden. Kippen kakelen door elkaar in hun kippenhok, maar wij leren om te luisteren naar elkaar. Na al dat vertellen, onderzoeken en opdoen van nieuwe informatie, gaan we ons best doen om een kip, kuiken of haan te creëren aan de knutseltafel. Onze kleuters kiezen hiervoor zelf het materiaal uit dat past bij hun creatie.  

Eitjes zijn onlosmakend verbonden met ‘de kip’, maar ook andere dieren leggen eieren. Hierdoor zijn er ook heel wat verschillende soorten eieren. Onze kleuters maken  aan de hand van een waarneming kennis met verschillende soorten eieren: een struisvogelei, een kippenei, een kwartelei, een wit/bruin/gespikkeld ei,… We bestuderen de vorm, kleur, grootte maar ook de inhoud en de kalkschaal. Eitjes zijn lekker en voedsaam en we zullen van verschillende eierbereidingen kunnen proeven. Tijdens een huishoudelijke activiteit mogen onze kleuters steeds helpen, maar in deze nare tijd opteren we ervoor dat ze toekijken en wie wil mag proeven. Elke kleuter krijgt een eigen bordje met eierbereidingen die ze willen proeven. Heeft je kindje een allergie voor eieren? Breng ons zeker op de hoogte. 

In onze hoekjes vinden we heel wat leerrijke activiteiten terug. Ik licht al een tipje van de sluier op. We gaan aan de slag met patroonblokken voor het creëren van een kuiken, ei en mand. En in de bouwhoek verwacht ik de grootste bouwwerken met eierdozen en eierkartons. We maken kennis met ‘Bambino Loco’. Hier gaan we eitjes tellen en ze koppelen aan het cijferbeeld. Ook het wiskundige begrip ‘evenveel’ zal nog eens ingeoefend worden. Wat zo leuk is aan ‘Bambino Loco’ is de zelfcorrectie. Onze kleuters kunnen zelfstandig nakijken of hun telwerkje correct is en zelf bijsturen indien nodig. 

In de tweede week werken we rond het boek ‘Vrolijk Pasen’ van Kathleen Amant. Voor we aan ons verhaal beginnen, roepen we wat herinneringen op rond paaseieren rapen, chocolade smullen en alle andere dingen die ons doen denken aan Pasen. Hierdoor worden onze kleuters warmgemaakt om aandachtig naar het verhaal te luisteren. Onze kleuters zullen kennismaken met de gevoelens van enkele personages. De (conflict) situaties die zich voordoen, zijn heel herkenbaar voor onze kleuters. We bespreken hoe we hier gepast op kunnen reageren. 

In de poppenkamer is de paashaas al druk in de weer met verstoppen van eitjes. Zo kunnen onze kindjes al een oefenen voor hun grote dag. Wie vindt de meeste eitjes? We gaan samen met Anna op zoek wie er stiekem van de eitjes gesnoept heeft, hiervoor moeten we goed tellen. Daarna verdelen we alle eitjes in groepjes van 3. Om onze pengreep nog een keer te oefenen, overtrekken we de stippenlijnen van het paasei. Onze vingerspiertjes zijn erg belangrijk, dus aan de plasticinetafel maken we de mooiste paaseieren.  

Wie Pasen zegt, zegt ook chocolade. En dat laten we ons geen twee keer zeggen. We proeven verschillende soorten chocolade en maken onze eigen lekkere, warme chocolademelk. 

Op vrijdag is het dan zo ver. De paashaas zal aan ons raam komen zwaaien wanneer we ons paaseitje mogen zoeken op het grasveld. Daarom is het zeer belangrijk dat we tijdens deze week een leuke paasmand knutselen. Zo kunnen we ons eitje op een veilige en leuke manier mee naar huis nemen. Mmmm… volgens mij tellen veel kindjes af naar deze dag. 

Paasontbijt in coronatijden: 
Elk jaar voorzien jullie een overheerlijk paasontbijt dat we dan delen met alle kleuters. Dit kan in zijn huidige vorm niet doorgaan. Toch willen we dit niet zomaar voorbij laten gaan. Mag ik jullie vragen om op vrijdag 2 april een feestelijke gezonde brooddoos te voorzien voor jullie eigen kleuter (boterham met een eitje, boterham uitgedrukt in een vormpje,… je kan ook extra snoeptomaatjes, komkommertjes, worteltjes, … bij in hun brooddoos stoppen. Laat jullie creativiteit los, maar probeer een gezonde brooddoos te maken voor jullie kapoen. In onze klas zal een lange feesttafel staan en de juf voorziet een dessertenbuffet. Zo kunnen we toch gezellig Pasen vieren in ons eigen klasje. 

Leuke boekjes in verband met dit thema zijn: ‘Kom uit het ei, kleintje’ van Shen Roddie en Frances Cony, ‘Dottie’s eieren’ en ‘Dottie’s kuikens’ beide van Julie Sykes en Jane Chapman, ‘Anna en de Paashaas’ en ‘Vrolijk Pasen’ beide van Kahtleen Amant. Wie thuis nog eens wil oefenen op het maken van zinnetjes kan ook de boeken van ‘Rik en de Lente’ en ‘Rik en de Paashaas’ ontlenen in de bibliotheek. 

Krijgt je kleuter niet genoeg van dit thema, kijk in de vakantie dan maar eens op https://schooltv.nl/  Daar vind je heel wat leerrijke filmpjes: 

  • ‘Ei, ei, ei’ (Koekeloere) 
  • ‘Eitje’ (AAP POOT PIES) 

En op de volgende websites https://www.ictjufmia.be/pasen/ en http://www.ict-cksa.be/website/spel_pasen.php vind je heel wat leuke spelletjes om thuis met je kleuter te doen. 

We kijken al uit naar deze ‘lekkere’ weken. 

Alvast een prettige vakantie. 

Groetjes, 

Juf Els en juf Marise. 

  • |