Klasbericht thema ‘Onze mama’s in de bloemetjes’.

Dag mama’s en papa’s,

De volgende twee weken werken we rond het thema lente en zetten we onze mama’s in de bloemetjes. Hierbij staan we stil bij enkele nieuwe woorden: kiemen, bloesem en bekijken we het verschil tussen zaaien – planten .

Aan de knutseltafel zitten we deze weken niet stil. Wat we gaan knutselen blijft nog een groot geheim. We kunnen al wel verklappen dat onze mama’s er erg blij mee gaan zijn. Tijdens deze geheime activiteiten kunnen de kleuters zelf uit verschillende materialen kiezen. Via deze weg ontdekken ze verschillende eigenschappen van materialen.
In ons klastuintje gaan we zaaien. We bekijken regelmatig de groei van onze plantjes doorheen deze twee weken. Hopelijk groeien onze plantjes goed.

Omdat bloesems vaak uitgroeien tot een vrucht, staan we ook even stil bij het belang van bijen en vlinders. We leren er een liedje over en vliegen met een vlindertje mee op het ritme van de muziek.
Het zoekboek van ‘Rik en de lente’, mag zeker niet ontbreken. Jullie kunnen al raden wat we hiermee gaan doen. Niet alleen het zinnen bouwen komt aan bod, maar we gaan ook spelenderwijs aan de slag met rijmpjes.

We verdiepen ons niet enkel in het thema ‘Lente’ maar ook in het thema ‘Lieve mama’.

Onze kleuters zullen heel wat huishoudelijke taken kunnen uitvoeren. De poppenkamer wordt verrijkt met poppenkleedjes, een draagzak voor de pop, verzorgingstafel voor de popjes en eetstoel. Onze kleuters kunnen ook ervaren hoe moeilijk/gemakkelijk het is om te stappen met schoenen met hakken. Ze ervaren of de schoenen te groot/klein zijn en oefenen hun fijnmotorische vaardigheden bij het sluiten van de gespen. 

Naast de poppenkamer komt er ook een bloemenzaak met een ruim aanbod aan verschillende soorten bloemen. Onze kleuters leren in deze hoek een boeket samenstellen aan de hand van een opdrachten kaart. Maar elke bloem heeft zijn prijs. Dit wil zeggen dat er ook heel wat wiskundige vaardigheden aan bod zullen: tellen, meer, minder en evenveel. Bovendien moeten de kleuters goed opletten dat alle bloemen goed gesorteerd worden op basis van kleur en vorm. Om het helemaal af te maken, mogen onze kapoenen een boodschap ‘tekenen’ op het kaartje dat aan het boeket komt.

Aan de make-up tafel kunnen we ons mooi maken met lippenstift, spiegels, borstels en kammen, juwelen, haardroger… Via een opdrachtje oefenen we op de visuele discriminatie (kleine verschillen waarnemen) en moeten we steeds twee paar dezelfde sokken zoeken voordat ze in de wasmachine kunnen. Dit is een onderdeel van het leren lezen waarbij de kinderen leren letters te onderscheiden van elkaar

In dit thema staan we stil bij volgende nieuwe woorden:

  • het parfum/de parfum  dit is een woord waar we het lidwoord mogen kiezen
  • de juwelen  een verzamelnaam voor armbanden, halskettingen, ringen, oorbellen…
  • de make-up  een verzamelnaam voor lippenstift, nagellak, poeder, blush, mascara…

Enkele leuke prentenboeken die je kan ontlenen in de bibliotheek van onze gemeente: , ‘Lente’ (Nellie en Cezar), ‘Rik en de lente’ (zoekboek)’ , ‘Anna en de lente’, ‘Anna en haar groententuintje’,‘Anna en haar lieve mama’, ‘Lieve mama’, ‘Jules zoekt mama’, ‘Mijn mama kan toveren’, ‘Kaatje helpt mama’, ‘Rik en zijn mama’ (zoekboek)’, ‘Een hart voor mama’, ‘De schoenen van mama’ en ‘Kleine Kangoeroe’.

Groetjes juf Els en juf Marise

  • |